2022-04-05 11:23:37

Predavanje prof. Anite Peti-Stantić "Kome danas trebaju knjige i čitanje?"

U utorak 29. ožujka 2022. učenici 2.c i 2. d razreda, u organizaciji profesorice Tajane Bundara i školske knjižničarke Lucije Dražić-Šegrt te uz sudjelovanje prof. Vilme Alfirević i prof. Anite Vuletin, sudjelovali su u našoj školi na predavanju i virtualnom gostovanju profesorice Anite Peti-Stantić.

Anita Peti-Stantić redovita je profesorica južnoslavenskih jezika i poredbene lingvistike na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu i voditeljica Katedre za slovenski jezik i književnost. Radove objavljuje u domaćim i stranim znanstvenim publikacijama, a sudjelovala je na brojnim znanstvenim skupovima u zemlji i inozmstvu te održala niz pozvanih predavanja na inozemnim sveučilištima, europskima i američkima.

Kao urednica, osnovala je i godinama vodila biblioteku za mlade Krijesnica u izdavačkoj kući Golden Marketing, a 2007. je u izdavačkoj kući Algoritam osnovala biblioteku za mlade Arboretum Electa, koju je uređivala do 2015. Na hrvatski je sa slovenskoga prevela knjigu Mete Grosman U obranu čitanja: čitatelj i književnost u 21. stoljeću (Algoritam, 2010), a tijekom svoga boravka na Sveučilištu Tufts surađivala je s Maryanne Wolf i Stephanie Gottwald u Centru za čitanje i lingvistička istraživanja te se specijalizirala za RAVE-O metodu.
Od 2015. je godine voditeljica radne skupine u okviru COST akcije IS1401 unutar koje se, u pet podskupina, istraživači iz 27 zemalja bave istraživanjem razvojnih vidova čitalačke pismenosti i čitalačke kompetencije. U tom je svojstvu održala više plenarnih i pozvanih predavanja na međunarodnim konferencijama, a u okviru projekta HRZZ Modeliranje mentalne gramatike hrvatskoga: ograničenja informacijske strukture, koji vodi od 2017. godine organizirala je istraživanje konkretnosti, predočivosti, dobi usvajanja i relativne čestoće 6000 riječi koje je rezultiralo Hrvatskom psiholingvističkom bazom. U suradnji sa savjetnicima iz Agencije za odgoj i obrazovanje organizirala je niz radionica o podučavanju vokabulara i struktura teksta, a ta će se suradnja nastaviti i u budućnosti.

U slobodno se vrijeme bavi prevođenjem. U posljednjih joj je 5 godina objavljeno 20 knjiga prijevoda. (preuzeto s dhkp.hr). Napisala je nekoliko znanstvenih monografija, nekoliko desetaka znanstvenih članaka, veliki slovensko-hrvatski rječnik zajedno s Vladimirom Velički Jezične igre za velike i male i samostalno knjigu Čitanjem do (spo)razumijevanja: Od čitalačke pismenosti do čitateljske sposobnosti. Zajedno s kćeri Vedranom napisala je dvije knjige koje se bave popularizacijom čitanja i promocijom važnosti čitanja popularnoznanstvenih tekstova: Znati(želja): Zašto mladi trebaju čitati popularnoznanstvene tekstove, i to odmah?,  Putovanje u nepoznato: Zašto se bavim bavim zanaošću ( i kako je do toga došlo)?.

Iznimno nam je drago što se prof. Peti-Stantić vrlo rado odazvala našem pozivu i što su učenici imali priliku "iz prve ruke", virtualne doduše, slušati i učiti, od takvog autoriteta u akademskom i znanstvenom svijetu kao što je prof. Peti-Stantić, o važnosti i dobrobiti čitanja i razvijanja čitalačke sposobnosti. Profesorica je velikodušno podijelila svoju prezentaciju i učinila je dostupnom za korištenje učenicima i nastavnicima.

Svi smo kao društvo, a osobito odgojno-obrazovni djelatnici, odgovorni da u svom svakodnevnom radu osvještavamo važnost dubinskog čitanja i važnost podizanja čitalačke pismenosti te je ova tema, danas važnija nego ikad prije, pitanje od nacionalnog interesa i budućeg društvenog, kulturnog i gospodarskog razvoja.

Svakako želim napomenuti da su gore navedene knjige o važnosti čitanja popularnoznanstvenih tekstova i općenito o dobrobiti čitanja dostupne za posudbu u našoj školskoj knjižnici.

Impresije o održanom predavanju učenici su pisali u sklopu nastave engleskog jezika (anonimno u digitalnom alatu Mentimetru) pa su i njihovi dojmovi na engleskom jeziku,a u prijevodu kažu sljedeće:

"Predavanje me potaknulo na čitanje knjiga koje mi se zaista sviđaju makar samo 15 min dnevno."

"Uživao/-la sam na predavanju jer sam naučio/la koji su važni čimbenici čitanja, kako se čitanje odražava na nas te zašto moramo čitati više. Potaknulo me da razmislim čitam li uopće dovoljno."

" Sviđa mi se što je profesorica navela razloge zašto ljudi ne čitaju i zašto su knjige važne. ja ne želim čitati knjige i nisam zainteresiran /na za čitanje. Mislim da je čitanje dosadno pa mi je i predavanje bilo dosadno."

"Kroz ovo predavanje naučio/la sam puno o čitanju. Sviđa mi se kako nam je profesorica predstavila važnost čitanja. Potaknulo me da više čitam jer sam do sada čitao/la samo ono što sam morao/la."

"Predavanje mi je bilo zabavno. Naučio/la  sam puno korisnih stvari. ohrabrilo me da čitam više. nadam se da ću u budućnosti čitati zanimljive i korisne knjige i da ću svoje znanje moći prenijeti nekom drugom."

"Naučio/la sam mnogo o čitanju. Sviđa mi se kako nam je prof. prezentirala i potaknilo me da čitam više."

"Zaista m i se svidjelo predavanje o čitanju. Knjige koje je prof. Anita napisala čine se vrlo zanimljive i želim ih pročitati. Sviđa mi se što njene knjige imaju poglavlja i ne trebamo pročitati cijelu knjigu."

"Vrlo dobro predavanje. Želim pročitati više knjiga u budućnosti."

"želim čitati više knjiga i stvarno mi se svidjelo predavanje koje smo odslušali u utorak."

"Vrlo zanimljivo predavanje. Dobili smo priliku saznati više o samom čitanju i da prakticiramo ono što baš i ne volimo"

Vjerujem da će barem neki početi uživati u čitanju!


Srednja škola Ivana Lucića Trogir