« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Od prosinca 2020. godine Srednja škola Ivana Lucića-Trogir sudjeluje u projektu Čuvari baštine koji provodi Centar izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije. Projekt je namijenjen darovitim učenicima u umjetničkom i humanističkom području, kao i svim učenicima zainteresiranima za projektnu nastavu, suradničko, istraživačko i inovativno učenje, razvijanje kreativnosti, informacijske i digitalne pismenosti. Sve odabrane projekte CI SDŽ financira iznosom od pet tisuća kuna.
Projekt naše škole nosi naziv Balature moga grada, a pod mentorstvom prof. Nikoline Vukman i knjižničarke Lucije Dražić Šegrt, zamišljen je kao usmjeravanje pažnje na gradske balature kao jedan dio starih dalmatinskih kuća, ulazna vrata s malim balkonom i stepenicama, koji ostaje zanemaren u novijoj gradnji. Tradicionalne kuće su imale takav pristup gornjim etažama i balatura je zauvijek ostala simbol stare dalmatinske kuće. Trogir je stari grad koji je nekada bio prepun balatura, sada ih je manje, ali još uvijek su tu. Opjevane su u starim pjesmama, dio su svake dalmatinske priče i stare slike, tako da smo odlučili pozabaviti se njima malo više.
Cilj projekta je upoznavanja učenika sa starom arhitekturom u jezgri UNESCO-va Trogira i sa starim načinom života. Osvještavanje mladih naraštaja o važnosti onoga što je prošlo, kritičko promišljanje o načinima očuvanja materijalne i nematerijalne baštine, predstavlja glavnu nit ovoga projekta. Prikupljanje fotografske i literarne građe o balaturama, kreativne radionice izrade maketa starih kuća, likovni i fotografski izričaj učenika u odnosu na balature, izrada plakata, videuradaka i brošura, pisanja literarnih radova na čakavštini, samo su neke od aktivnosti koje se ostvaruju kroz projekt.
Unatoč epidemiološkoj situaciji, projekt se polako razvija te će u potpunosti biti gotov i realiziran u svibnju 2021. godine kada je planirano, u suradnji s Muzejom grada Trogir, predstavljanje tematske izložbe u prostorima gradskog muzeja, a nakon toga i u školi. Na izložbi namjeravamo predstaviti sve radove nastale na kreativnim radionicama (makete, fotografije, likovne prikaze, plakate), prikazati videouratke praćenja tijeka cijelog projekta, a sve će biti popraćeno čitanjem poezije na čakavštini, izvadaka iz literature i radova učenika na temu trogirskih balatura, naravno ako nam to dopusti epidemiološka situacija. Također, sve ostvaraje ovoga projekta i provedene aktivnosti učenici će korištenjem digitalnih alata prikazati i u virtualnom okruženju kako bi široj javnosti približili radove naših učenika. U dogovoru s muzejom planiramo ostvariti predavanje i razgovor sa stručnjacima iz konzervatorskog područja koji bi učenike educirao i potaknuo na razvijanje vizualne percepcije bitnih elemenata prostora i tradicionalne arhitekture.
Projekt smo započeli krenuvši od same riječi balatura nastojeći kroz anketu saznati koliko učenici poznaju dijalektalne riječi i koliko one još žive u njihovom razgovornom jeziku. Povući će paralelu s natpisima i reklamama u gradu koje su mahom tuđice, strane riječi ili internacionalizmi i odraz su modernoga doba te su u potpunosti u kontrastu s onim što grad nudi kroz materijalnu i nematerijalnu kulturnu baštinu koja polako nestaje (cakavski trogirski govor). Potom su svoju inspiraciju pronalazili šetajući kroz povijesnu jezgru grada istražujući stare trogirske kale, trgove, dvorišta otkrivajući i fotografirajući balaturu u svom sjaju, ali i u nemaru zapuštenosti, zagušenosti klima uređajima, reklamama, bankomatima i sl. Učenici su kroz timski rad odlučili da će koristeći digitalne alate izraditi plakate preko kojih će dati vlastito viđenje balature, tog segmenta kulturne baštine, kao i na potrebu osvještavanja važnosti očuvanja tradicionalne gradnje.
Timski rad koji je neophodan za ovaj projekt će svakako utjecati na razvoj kritičkog mišljenja i kreativnosti kako kod učenika tako i kod njihovih mentora. Prikupljeno znanje o staroj gradnji, o životu na kamenu i oko njega, o razvoju jezika koji se mijenja s generacijama obogatit će naše učenike i djelatnike na način da postanu bliži svojim precima i time dobiju jasniju sliku o potrebi očuvanja naše baštine.
#čuvaribaštine
Lucićevi čuvari baštine