objavljeno:2.listopada 2021.
Pedagoške determinante školskih izostanaka
Izostajanje učenika s nastave jedan je od najzastupljenijih problema u
svakodnevnom životu škole. Izostanci učenika srednjih škola trajna su
pojava u srednjoškolskoj svakodnevici te se može reći da nema nijednog razrednog ni nastavničkog vijeća koje ne razmatra taj problem
neprestano, pokušavajući pronaći model po kojemu će što objektivnije, pravednije i individualno promatrati uzroke i razloge izostajanja te količinu izostanaka iz škole sa svim posljedicama (Bilankov, Hitrec, 2004). Svakodnevni pokazatelji upozoravaju na složenost ove pojave koja se sve učestalije manifestira u našoj školskoj praksi (Ujević i sur., 2004). Činjenica da velik broj učenika izostaje s nastave ukazuje nam da se u školi nešto treba mijenjati. Izostanci nas upozoravaju na neke činitelje u školi koji su očigledno izazvali ili produbili negativan stav učenika prema školi i učenju (Borovčak, 2000). Izostanci učenika jedan su od elemenata koji utječu na uspjeh učenika, na oblikovanje njihovih radnih navika, osjećaja odgovornosti, na stvaranje pozitivnog radnog ozračja u razrednom odjelu i dobrog odnosa između učenika i nastavnika. (Borovčak, 2000). Kada oni postanu učestali mogu biti ozbiljna zapreka skladnom odgojno-obrazovnom razvoju učenika (Tolić, 1980.). Pojedini teoretičari i praktičari čak su skloni u izostajanju gledati korijene delinkvencije i neuspjeha u životu. Naime, oni smatraju da se izbjegavanje nastave prenosi na životni plan te da može postati modelom ponašanja: bježanje iz teških situacija, bježanje od problema, a ne njihovo rješavanje (Bilić, 2001: u Markuš, 2009). Stoga kada je riječ o izostajanju s nastave, važno je naglasiti da je vrlo važno otkriti uzroke izostajanja. Pravodobno uočavanje i sprječavanje daljnjeg razvoja izbjegavanja nastave spriječit će i druge neprihvaćene oblike ponašanja koji prate učestale izostanke (Zrilić, 2007). Svrha ovog istraživanja je ispitati zašto i koliko učenici izostaju s nastave te što se može napraviti na razini odgojno-obrazovne ustanove da se broj izostanaka smanji i da izostanci više ne budu prepreka u ostvarivanju odgojno-obrazovnih ciljeva.
Autorice: Antonia Šalov, mag.pedagogije, mr.sc. Perislava Bešić-Smlatić, profesor savjetnik
pedagoske_determinante_skolskih_izostanaka_(1)_(1).pdf